Lökd a ritmust!

Kicsit nehézkesen kezdtem neki ennek a bejegyzésnek, pedig most volt a legkönnyebb dolgom. Mai bejegyzésemben 7 zenelejátszó programot mutatok be. A dolog nehéz része valójában az volt, hogy melyik 7 lejátszót teszteljem, mert rengeteg programot ismerek ebben a kategóriában. Végül aztán meg lett a lista, és nekiláthattam a tesztnek.
Mind a 7 programot azonos beállításokkal gyötörtem. A teszt erejéig sikerült kölcsönkapnom egy Sennheiser HD 515-ös fülest, egy ASUS Xonar DX hang kártyát egy ismerőstől (aki névtelenül kívánt maradni, szóval hívjuk csak Horti Gábornak. Köszi Gabi!). Persze nem csak fülesen ment a teszt, hanem az én Genius 3600-as 5.1-es rendszeremen is meghallgathattam, milyen minőségben szólaltatják meg a zeneszámokat a programok.

Amikor már beszereltem mindent, telepítve voltak a programok, akkor választottam ki a zeneszámokat. Pop, rock, techno, elektro, drum & bass, klasszikus és népzene stílusokban keresgéltem. Mindegyik stílusú zeneszámot beszereztem mp3, FLAC és ogg formátumban is, mivel ezek a legismertebbek, legtöbb helyen használtak. Csak ezek után vágtam neki a tesztnek.


(A képek nagyíthatók!)

Első tesztalanyom az AIMP2 nevű zenelejátszó volt. Egy mindössze 3,5 MB-os lejátszóról van szó, ami gond nélkül kezelt minden formátumot, és gyorsan kezelhető volt, a telepítés is gyorsan ment. Egészen jól beállítható az equalizer is a kis programban, és tartalmaz néhány ötletes dolgot alapból. Ilyen például, hogy a zeneszámok közti váltáskor van áttét. Tehát ha szól egy zeneszám és átkapcsoljuk a másikra, akkor az előző lehalkul, majd a másik kezd erősödni. Másik érdekesség, hogy a lejátszó részhez vizualizációt is rendelhetünk, ami érdekesebbé teszi a programot. Véleményem szerint egy igen kellemes program az AIMP2.

A második program a Foobar2000 volt. A telepítés itt is egyszerű és gyors, maga a program 3 MB. Ennek a programnak sem volt akadály egyik formátum kezelésem sem, és az egualizert itt sikerült legjobban beállítanom. A többi programhoz képest azt vettem észre, hogy ez valamelyest erőteljesebben szólaltatja meg a fülest és az 5.1-est ugyanazon a hangerő beállítás mellett, mint a többi tesztalany. Ez talán akkor jöhet jól, ha valaki integrált hangkártyát használ és igényli a plusz hangerőt jó hangminőség mellett. A program egyszerű kinézetéhez képest én kellemesen csalódtam a Foobar2000-ben.

Következőnek az Apple megjelenés előtt agyon ajnározott iTunes lejátszója volt. Az Apple cuccok azért elég nagy százalékban jók, sőt talán a legjobbak. Úgy voltam vele, hogy itt valami nagy durranás lesz… és erre még rájátszott a 95 MB-os telepítő is. A program telepítésekor több dolgot (Apple toolbar, zeneletöltési lehetőség – persze nem ingyen) telepíteni szeretne, ami nekünk nem feltétlenül kell. Ennek a programnak a telepítése volt a leglassabb, és a működése sem a legjobb. Néhol érezhető a lassulás. 50-100 zeneszám beolvasása már nem megy pillanatok alatt, holott a ma tesztelt legtöbb program ezernyi zeneszámot is pillanatok alatt beolvasott. Szóval itt már volt egy fekete pont. A jó része a dolognak, hogy gyönyörűen szólnak a zeneszámok ebből a programból. Hát igen, jól szólnak, már amelyiket lejátssza. A FLAC kiterjesztésű zeneszámokat nem játszotta le, pedig hát az egyik legjobb zenei formátumról beszélünk. Az ogg kiterjesztésű zeneszámokat sem vitte tökéletesen, néhol akadozott (2 gépen is próbáltam és mindkettőn ez a hiba jelen volt). Tehát készített az Apple egy nagydobra vert, szinte kizárólag csak mp3 zeneszámok lejátszására alkalmas lassúcska programot, de legalább az mp3-ak szépen szólnak.

Régi kedves ismerősöm, a JetAudio-t teszteltem negyediknek. Ez volt ugyanis az első zenelejátszó, amit PC-n használtam. Ez kb. 98’-99’ környékén lehetett, tehát nem egy új cég programjáról beszélünk. A JA telepítése egyszerű, a program gyors és kellemes elrendezésű. Ennek a programnak sem volt akadály egyik zeneszám sem. Összességében elég jó program, de valahogy az equalizert nem tudtam jól hangolni. Ugyanazokat az equalizer beállításokat használtam mindenhol, de itt valahogy néhol a basszus tompa volt. Csak ezen a ponton vérzett el a JA. Egyébként azért használható programok közé sorolnám.

Régi öreg harcos már a Winamp is. A telepítője 10 MB és telepítés közben szintén sok-sok dolgot felajánl, hogy telepít nekünk. Ezt mindenki kedve szerint telepítheti. A program 2 fő külsővel rendelkezik, az egyik a Classic, ami régebbi és gyöngébb gépeken villámgyorsan működik és azokra ajánlott. A másik skin pedig a Modern, vagy is most már Bento. Az 5.5-ös verzió után lett Bento-ra keresztelve. A Winampnak aztán adagolhattam a zeneszámokat, nem ártott meg neki semmi és mindent villámgyorsan csinált. A zeneszámokat is szépen szólaltatta meg. Erősen ajánlott ez a program. Szerintem, ha olyan minőségben tudná lejátszani a zenét, mint ahogyan az iTunes az mp3-akat, akkor ez a program tökéletes lenne.

Az utolsó két program Windows lejátszó. Az első az XP-ben megismert 9-es verziószámú Windows Media Player. Ezt a programot azért vetettem be, mert kíváncsi voltam, hogy mire képes a többi programmal szemben és főkén a Windows 7-ben megtalálható 12-es verzió ellen. A WMP 9 tesztelése során egyértelművé vált, hogy egy akármilyen zenelejátszó is jobb nála. FLAC és ogg kiterjesztésű zeneszámokat nem tudta lejátszani, és amit meg le tudott, azt béna hangminőségben. Tehát, aki XP-t használ, annak mindenféleképpen ajánlott egy másik zenelejátszó.

Az utolsó tesztalany a Windows Media Player 12. Ez a Win7 alap zene (és film) lejátszója. Ez már jóval barátibb, mint a 9-es verzió. Egyrészt nem volt döcögős a használat, másrészt pedig szépen kezelt minden kiterjesztésű zenét. A hangminőségben is szerintem elég jó, jól beállítható az equalizer. Ha a Win7 nem tartalmazná ezt a lejátszót, akkor a Winampot ajánlanám leginkább, de a Win7 használóknak felesleges más programok után keresgélni. Amikor valakinek Win7 rendszert telepítek, akkor meg is szoktam említeni, hogy felesleges másik zenelejátszót telepíteni.

Tehát ha most választanom kellene, hogy melyik a legjobb ezek közül, akkor egyértelműen a Winampot választanám. Ehhez viszont hozzátartozik, hogy csak azoknak ajánlom, akik XP-t vagy Vista-t használnak. A Win7 tulajoknak ott a tuti már a gépen. 😉

Üdvözlettel, Csikós Béla

Reklámok

4 hozzászólás to “Lökd a ritmust!”

  1. Károly Vajdaságból Says:

    Most aztán belejátszottál rendesen! Csak kapkodtam a fejem, hogy mi mindent ki nem próbáltál. Megnyugtattál. Az én gépemen is ott a Winamp. Még jó, hogy szakival telepíttettem a programokat, aki tudja is, hogy mi miért jó. Nagyon jók a tesztjeid. Ez is és a korábbiak is. Sokat lehet belőle tanulni, nem kell mindent nekünk kipróbálgatni.
    Szép napot és bőséges bevételt kíván
    Károly

    • pcinfogb Says:

      Kösz 🙂 A programok próbálgatását vállalom én, aztán majd megírom mit ajánlok… lesz még hasonló teszt.

      Üdv.B.

  2. VLaci Says:

    Ismét élvezettel olvasom tesztjeidet, mivel én a már pár éve bejáródott programokat szoktam használni…és jól esik olvasni a változásokról.
    A Windows Media Player-t inkább filmek lejátszására szoktam használni…a Winamp-ot néha használom zenehallgatásra, de a JetAudio-t szoktam leginkább használni…de biztosan azért mert az a rezidens a rendszeremnél…és azért mert, ha olyan file-t találok amit nem ismer fel a számítógépem, akkor keres nekem az interneten driver-t hozzá, és lejátsza nekem(zene, film…)…de biztosan régi a verzió amit használok, mert nem ilyen szép a kinézete mint itt nálad.
    Köszi a bejegyzést !

    További szép napot !

    Vastag Laci

    • pcinfogb Says:

      Én a JetAudio legújabb verzióját töltöttem le és teszteltem. Ha valamit tesztelek, akkor csak is legújabbat.
      A JA végül is egész használható program, de mondjuk a Winamp sokkal okosabb. Persze lehet ez is megszokás kérdése, hogy ki mit használ. JA-val én az első PC-s mozzanataim alkalmával találkoztam és, akkor sokáig használtam is. Mára már inkább a Winamp, de a Win7-ben meg itt a WMP12 és azt használom.
      Ezeket a programokat lehet filmezésre is használni és valóban tölt le a netről kódek ha kell, de én pl. filmezésre VLC-t használok. A WMP12-nek a lejátszó felülete és a kezelhetősége nem tetszik ha videó anyagról van szó (meg nem szeretem ha a netről akarja letölteni ami neki kell, néha mást is letölt…).
      Köszönöm a kommentet!

      Üdv.B.

Hozzászólás jelenleg nem lehetséges.


