Mivel érdemes böngészni? (A nagyok)

Mindig is foglakoztatott, hogy melyik böngésző lehet az éppen aktuális legjobb. Mivel szinte hetente jön ki egy-egy frissítés a nagynevű böngészőknél, vagy éppen egy új böngésző lát napvilágot, így elég nehéz dolog megállapítani, hogy melyik a legjobb. Az állandó fejlesztések közepette azt mondtam, “Stop! Megnézem, mit tudnak a böngészők per pillanat. Melyik most a legjobb választás?” Mai bejegyzésemben az öt nagyágyút fogom tesztelni, ezek a Mozilla Firefox, Google Chrome, Internet Explorer, Opera és a Safari.

Mielőtt bemutatnám a teszteredményeket, meg kell említenem néhány dolgot. Először is minden böngészőből az elérhető legújabb teljes verziót (tehát nem bétát) teszteltem. A böngészők szereplése a konfigurációtól is függ némileg! Tehát a teszthez használt konfiguráció (csak ami lényeges):

– Processzor: Intel Q6600@2,4 GHz
– Grafikus kártya: Gainward 8800GT 600/900/1500 MHz
– Memória: Kingstone DDR2 4GB (2x2GB) 1066MHz 5-5-5-15
– Merevlemez: Western Digital WD4000AAJS-00YFA0
– Operációs rendszer: Windows 7 Ultimate

A tesztekhez 2 féle Java-tesztet (JSBenchmark és SunSpider) és 2 féle CSS+általános kompatibilitás-tesztet (Acid2 és Acid3) használtam. Természetesen megmértem a böngészők általános gyorsaságát is, amit a Peacekeeper segítségével teszteltem. Mértem az általános memória-fogyasztást, és végül összegeztem a személyes tapasztalatomat is. A teszt ideje alatt telepítve volt a gépre a legújabb Java és Flash is.

Peacekeeper-teszt (általános gyorsaság):


(A képek nagyíthatók.)

A Peacekeeper-teszt az általános gyorsaságot méri. Ezt fura módon nem időben, hanem pontokban fejezi ki. A nagyobb érték a jobb, mint a diagramon is olvasható. Ebben a mérésben a Google Chrome legyorsult mindenkit. A dobogó 2. helyére a Safari új böngészője került. A Mozilla és az Opera között elég kevés a különbség, de az Internet Explorer nagyon leszerepelt. Valóban lassú, habár a tesztel ellentétben, én a Safari böngészőt éreztem leglassúbbnak. Pedig hát a tesztben jól szerepelt.

JSBenchmark (Java-teszt):

A Java Script Benchmark webes tesztfelülete is pontokban adta meg az értéket. Ez a webes tesztfelület egyébként a Java állományok kezelését teszteli. A Google böngészője gyakorlatilag lemosta az összes többit. A Safari még csak-csak tudott valamit, de a Mozilla, Opera és IE összeadva nem lenne akkora értékű, mint a Chrome.

SunSpider (Java-teszt):

A SunSpider webes felületű teszt is a Java állományok kezelését mutatja. Itt már időalapú (ms) értékeket kapunk. Ebből kifolyólag a kisebb érték a jobb. A diagramon feltüntetett értékek a Java állományok megjelnítési idejének összegét tüntetik fel. Tehát a legtöbb helyen alkalmazott állományokat teszteli a SunSpider, majd megad egy össz értéket. Természetesen a külön értékek is megtekinthetők, de ez most mellékes. A Google Chrome itt is bemutatta, mennyire gyors, de ezekben a tesztekben a Safari gyorsabbnak bizonyult nála. A Mozilla is elég döcögős eredményt adott az előző kettőhöz képest, de az Opera, no meg az IE nagyon lebőgött.

Acid2 (CSS+kompatibilitás):

Az Acid2 CSS és általános kompatibilitás-tesztre, főkép megjelenítés-tesztre használható. A végeredményt a fenti kép formájában láthatjuk. A képen balról jobbra a következő böngészők megjelnített képei vannak: Mozilla, Chrome, IE, Opera és Safari. Elég nehéz észrevenni valami különbséget, de ha kinagyítjuk a képet, akkor észrevehetjük, hogy a Chrome tesztképe valamivel tisztább a többinél. Megjelenítésben viszont nincs szinte semmi különbség.

Acid3 (CSS+kompatibilitás):

Az Acid3 skálája 100-ig mér. Ez a teszt azt fejezi ki, hogy mennyire kompatibilis az adott böngésző a ma használatos webbel. Tehát mennyire alkalmas a böngészésre. Mint a képen is látjuk a Chrome, Opera és a Safari a maximális értéket mutatja. A Mozilla egy picit lemaradt, az IE pedig a béka feneke alatt van. Nem értem, hogy a Microsoft mit akar egy ilyen böngészővel? Az összes tesztben a legrosszabb… És ezt teszik az op. rendszer mellé alapból?

Memóriaterhelés:

A memóriaterhelést 10 megnyitott ablakkal próbáltam. Ettől több ablakot nem hiszem, hogy böngészés közben megnyitnánk. Az első, amiben jó az IE. No, de itt jöhet a kérdés, hogy a nagy semmihez minek is kellene a memória? 🙂 Ehhez képest az Opera, Chrome és a Mozilla sem eszik sokat. A Safari viszont szeret bekajálni, gondolom a néhol felbukkanó 3D-s felületek miatt.

A memória-terhelést megnéztem alapon, 1 megnyitott ablakkal is. A Chrome és az IE jól szerepelt, az Opera elfogadható. A Mozilla már kicsit éhes, ahhoz képest, hogy alapon fut. A Safari meg alapon eszik annyit, mint bármelyik másik 10 ablakkal. Ezen lenne mit dolgozni.

Értékelés:

Természetesen a tesztek mellett nem elhanyagolható az sem, hogy a felhasználó miként érzékeli a böngészőket. A saját véleményem kialakításához szem előtt tartottam: mennyire érezhető a gyorsaság, milyen a könyvjelző-kezelés, van-e RSS olvasó, milyen a testreszabhatósága, felhasználóbarát-e?
A Mozilla a tesztekben a középértéket képviselte, általában ott díszelgett a dobogó 3. fokán. Összesítésben viszont a 2. helyre tenném. Kényelmes, könnyen kezelhető, rengeteg minden csatolható hozzá, tehát sok kiegészítést kezel és külsőleg is nagyon személyre szabható.
A Google Chrome a tesztekben is és a gyakorlatban is jól szerepelt. A 2-es verziója után azt látom, hogy hatalmas a fejlődés. Nagy hibája, hogy eddig még kimaradt az RSS olvasó és nincs benne magyar helyesírás-ellenőrző. Megilleti az 1. hely, mert iszonyat gyors (de csak minimális az előnye a Mozillával szemben). A 2 hibát pedig akár ellensúlyozni is lehet ezzel a jó tulajdonsággal. Más gond nincs vele. Jól kezelhető, a külalakot is babrálhatjuk… Tényleg jó.
Az IE… Alacsony memória-igénye ellenére sem ajánlom senkinek. A kezeléssel még annyira nincs is baj, de alapvető biztonsági dolgok hiányoznak, a külalak nem változtatható, és a helyesírás-ellenőrző, valamint az RSS olvasó ebből is hiányzik. Rossz a támogatás is… Tényleg szinte semmire sem jó.
Az Opera böngészője egészen kellemes. Jól használható, minden van benne, aminek lennie kell. Egyedül az volt vele a bajom, hogy lassú.A külső viszont átalakítható. A 3. helyre befigyel 🙂
A Safari böngészője a tesztekben jól muzsikált, de a használat során… Néhol a 3D-s mozgás, vagy is a látványra fektette energia a memórián ütközik ki. Egyébként sem olyan gyors, mint a diagramokon látszik, lassabb az Operánál és döcögős az egész használat. A kialakítással annyira nincs baj, de döcögős. A magyar helyesírás-ellenőrző ebből is hiányzik.

Ha most ajánlanom kellene a legjobbat, akkor azt mondanám, hogy a Google Chrome a 100%-os böngésző, a Mozilla meg 99%. A személyes véleményem szerint tényleg ennyi a különbség. Én még az Operának is 90%-ot adnék… de a többit, a Safarit és az IE-t nem ajánlom.

Üdvözlettel, Csikós Béla
Én szlogen nélkül segítek neked!

13 hozzászólás to “Mivel érdemes böngészni? (A nagyok)”

  1. Károly Vajdaságból Says:

    No végre, egy tényeken alapuló elemzés! Eddig amit hallottam, az nagyjából a tetszési – nem tetszési index volt. “Régi motoros” vagyok, én még az IE böngészőn nőttem fel. Egyszer csak azon kaptam magamat, hogy mellette felnőtt a Firefox. Most pedig már a Firefox-t is lehagyták?

    Most is a Firefox van a gépemen elsőszámú böngészőként. A legújabb verzióban a legmeglepőbb és éppen ezért a legtalálóbb újítás a “privát böngészés”. Ha ezt az üzemmódot használom, a böngésző semmit sem jegyez meg abból, amit teszek. Nincs süti, nincs .tmp-fájl, nincs semmi nyom. A fejlesztők szerint ez kiváló arra, hogy a munkahelyi böngészést kiterjesszük a magánérdeklődés kielégítésére is. (Sicc!) Meg kell hagyni, vannak olyan esetek, amikor jobb, ha nem marad nyom…

    Ennek a bejegyzésnek viszont kell, hogy nyoma maradjon, mert értékes tartalom.

    Szép napot és mindenből eleget
    Károly Vajdaságból

    • pcinfogb Says:

      Köszönöm a kommentet, jól esik ilyet olvasni 🙂

      A Mozillában valóban jól jöhet ez a privát böngészés dolog. Nem csak munkahelyen, otthon is. Pl. ha egy már kamasz korban lévő srác mellett egy kisebb kölök is van a házban… így a nem neki való tartalmak nem is kerülnek el. Ez csak egy példa, számos más szóba jöhet…

      A Mozilla egyébként nagyon jó böngésző és nálam is az első számú… még 🙂 Egyre többet használom a Chrome-ot, mert gyorsabb.

      Üdv.B.

  2. Mivel érdemes böngészni? (A kicsik) « PCINFO Says:

    […] PCINFO Just another WordPress.com weblog « Mivel érdemes böngészni? (A nagyok) […]

  3. cousin333 Says:

    Szerintem is korrekt lett a teszt, bár a 3D-s kúpgrafikonok nem az eseteim…

    Amin kissé fennakadtam:

    “Egyedül az volt vele a bajom, hogy lassú és a külső nem igazán változtatható.”

    A sebesség relatív dolog. Ami a teszteket illeti, ott valóban komoly az elmaradása (bár az új 10.5 alfa igencsak odacsap a többieknek). A testreszabást viszont nem értem. Több, mint félezer különféle téma érhető el hozzá az Opera honlapján. Ezen felül pár kattintással bármelyik gombot és UI elemet el tudod távolítani. Az összes eszköztárat rakhatod alul,ra oldalr, felülre, vagy akár kis is kapcsolhatod.

    Minden billentyűkombinációt, egérmozdulatot megváltoztathatsz, akár kattintásra változtathatod a menüket is. Ezen felül sajátgombokat is szerkeszthetsz bele, vagy választhatsz a több ezer mások által készítettből…

    Ezen a téren szerintem semmi szégyenkeznivalója nincs az Operának.

    • pcinfogb Says:

      Az Opera az akkor elérhető legújabb verzióját próbáltam. Azóta megjelent már újabb, de frissíteni így az idők végezetéig lehetne a bejegyzést, mert 2 hetente egyik, másik böngésző megújul.
      Az Opera külsejére nem azt írtam, hogy nem változtatható, hanem, hogy nem igazán… Lehet rosszul fejeztem ki magam, csak azt akartam írni, hogy lényeges, teljesen átkombinálható témákkal nem találkoztam. Ha van ilyen is, akkor én kérek elnézést, amiért nem találatam.

      Üdv.B.

      • cousin333 Says:

        Az Opera 10.5 csak alfa, ezért semmi baj nincs azal, hogy nem szerepel a tesztben.

        Opera témák: http://my.opera.com/community/customize/skins/

        (beépített nézegető: Shift + F12, Skins, Find More skin -> ez kb. ugyanaz, mint a fenti link)

        Ha ezek valamiért nem megfelelőek, akkor kifejthetnéd, hogy tulajdonképpen mit is értesz UI megváltoztatása alatt. 🙂

  4. pcinfogb Says:

    Ezeket az Opera témákat én is megtaláltam. Arra gondoltam, hogy ne csak a színeket és ikonokat lehessen változtatni. Tehát pl. a füleket is át lehessen helyezni, esetleg beépített kliensek (példának okául Twitter) meg ilyenek. Persze lehet már én vagyok túl ciciás 😀

  5. Robert Says:

    Az egyik legjobb összehasonlító teszt! :)))

  6. HL Says:

    A SunSpidernél ne Java tesztet írj. A java és a javascript két különböző dolog!

Hozzászólás jelenleg nem lehetséges.


